onsdag 9 november 2011

Höstlovskul på biblioteket

Under höstlovet fick de barnen som var på fritids komma till biblioteket. De fick lyssna till LasseMaja och bullmysteriet (finns med i Stora Högläsningsboken). Under tiden de lyssnade fick de fika - inte bullar, för när jag hade läst klart beklagade jag mig för barnen att jag hade tappat bort mitt recept på bullar, och därmed inte kunde baka några bullar. Så frågade jag barnen ifall de ville hjälpa till och leta reda på receptet. Och det ville de! (Jag hade gömt receptet i en bok bland facklitteraturen, men vägen dit gick via gömda ledtrådar i andra böcker.) Barnen delades in i grupper, och varje grupp fick ett papper där det stod att de skulle hitta en viss bok och leta efter ledtrådar till var receptet kunde finnas. Det blev alltså en övning i bibliotekskunskap som blev mycket uppskattad.

När de hade hittat receptet fick de göra korsord på datorn. Vi använde oss av Puzzlemaker och barnen fick komma på frågor ur berättelsen jag hade läst för dem, till exempel vem var tjuven, hur många bullar fattades osv. När de hade gjort klart sitt korsord bytte grupperna med varandra och så fick de lösa varandras korsord. Eleverna verkade nöjda med besöket och som bibliotekarie känner jag mig väldigt nöjd med att övningen i att hitta i biblioteket blev så bra! Hädanefter ska vi bara leka när det kommer till att lära sig bibliotekskunskap...

-Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar