tisdag 25 juni 2013

Källa? En sån har vi i vårt hus! - om källkritik och informationssökning i förskoleklasserna

Det avslutande temat i arbetet med förskoleklasserna fick gå under namnet Källspanarna. Syftet med temat var att göra eleverna medvetna om hur man kan hitta information och hur man ska hantera den information man hittar. Vid planeringen av lektionerna inspirerades jag av materialet Nosa på nätet, utarbetat av Statens medieråd och bloggen ibiblioteket, där två skolbibliotekarier från Växjö skriver om skolbiblioteksverksamheten på deras två skolor.

Jag inledde temat med att läsa Fiskögon, sopor och annat smaskens av Thérèse Bringholm, Inger Scharis och Lena Forsman. Efter läsningen fick eleverna fundera över hur de trodde att författaren hade gjort för att ta reda på all fakta i boken. Så här såg de fyra gruppernas förslag ut (numret inom parentes är antalet elever som skulle använda sig av det tillvägagångssättet om de själva skulle skriva en faktabok, man fick välja flera alternativ):

Vid nästa lektionstillfälle läste jag Sov gott och upp och ner av samma författare som ovanstående bok. Efter boken skrev jag upp ordet "källa" på whiteboarden. Det var ett svårt ord att läsa, jag fick hjälpa till. Sen frågade jag om det var någon som hade hört ordet förut och om de visste vad det var. I alla fyra grupperna kom förslaget "det som är längst ner på huset, som en vind fast där nere", "en sådan har vi i vårt hus". Eleverna tänkte alltså på ordet källare. Jag höll upp boken vi hade läst och "om jag säger att det här är en källa, tror ni på mig då?". En del skakade på huvudet. Jag visade fler källor: dagstidningar, tidskrifter. Jag läste upp vad de hade sagt vid förra tillfället (det som syns på bilden), och vi enades om att det där fanns flera exempel på olika typer av källor som författaren hade använt sig av.

Vid tredje tillfället läste vi Hönan heter Hulda av Leif Schack-Nielsen. Vid det tillfället var temat i förskoleklassen Bondgårdsdjur, därav valet av bok. Jag började med att kolla med dem vad de redan visste om hönor, och så skrev vi upp det på tavlan. Efter läsningen jämförde vi det vi redan visste med vad som stod i boken. Därefter fick de fundera på om vi kunde vara säkra på att det som stod i boken var sant. Jag frågade dem hur vi kunde göra för att kontrollera om faktan i boken stämde. Efter en stunds diskuterande kom vi fram till att det kunde vara bra att jämföra med någon annan bok, eller att fråga någon som kan mycket om hönor.

Vi fortsatte lite på samma tema vid det fjärde lektionstillfället. Då läste vi Småkrypsjakten av Helena Bross och Christel Rönns. Nu hade klasserna börjat med temat småkryp. Efter läsningen pratade vi om vilka olika sorters djur vi träffade på i boken. Av de djur som fanns med i boken valde vi att prata lite mer specifikt om myror. Vad fick vi lära oss om myror i boken? Är det som står i boken sant, det är ju inte en faktabok? var två frågor vi diskuterade. Så här såg tavlan ut:
 
 
Vi avslutade med att läsa en faktatext om myror och jämförde med det som stod i Småkrypsjakten.
 
Vid femte lektionstillfället läste vi Snabel@ upptäcker sin bokstav - en bok om datorn av Linda Palm och Jessica Lindholm. Jag hade skrivit ett snabel@ på tavlan och frågade eleverna när de kom om de visste vad det var för bokstav. En del kunde namnet på den, andra visste att det var något man använde när man skrev på datorn. Vi avbröt läsningen med att träna på att skriva snabel@s på datorn i samband med att Snabel@ skriver det i boken. Vi tittade på olika tillbehör till datorn, mus, usb-minne osv. Efter läsningen fick de berätta vad de själva brukade använda datorn till och vad deras föräldrar brukade använda datorn till. Avslutningsvis visade jag Länkskafferiet, och de fick sitta tre och tre med en iPad och klicka sig runt lite på sidan.
 
Min tanke från början var att vi även skulle hinna med att skriva en faktatext tillsammans, utifrån några utvalda källor. Men på grund av att många tillfällen gick bort i slutet av terminen hann vi aldrig med det. Förhoppningsvis kan det hinnas med nästa läsår, med kommande förskoleklass. Förskoleklasserna som nu börjar ettan till hösten kommer förhoppningsvis få ta del av det projekt som genomförts i detta läsårs etta, som du kan läsa om i ett annat inlägg här på Bokhjulet.

1 kommentar:

  1. Hej,

    Kul att du använder "Fiskögon, sopor och annat smaskens" i undervisningen. Jag gillar särskilt tanken om att vi gjort research genom spionage! I själva verket är jag både författare och biolog. Främst skriver jag TV-manus. Jag bor inte så långt ifrån er; i Skärblacka mellan Linköping och Norrköping.

    Ha det gott,

    Inger Scharis

    SvaraRadera