onsdag 4 februari 2015

Tolerans - ett läsprojekt i förskoleklass

I måndag startade vi arbetsområdet Tolerans i förskoleklasserna. Under några veckor kommer vi att läsa böcker som behandlar ämnet på ett eller annat sätt, och diskutera innebörden av det rätt så svåra ordet. Förhoppningsvis kommer klasserna efter dessa veckor ha full koll på hur man är om man är tolerant.

Denna vecka har vi läst Grodan och främlingen av Max Velthuijs. Innan läsningen diskuterade vi ordet främling, vad är en främling? Grupperna var eniga om att det var någon man inte känner. En grupp var inne på att det kunde vara någon som ville en illa, och att man inte skulle följa med en främling någonstans.

Efter läsningen diskuterade vi följande frågor:

Hur är grisen som person? Här svarade eleverna så här:
  • inte så snäll
  • inte så schysst, råttan kanske inte ville bli vän när han inte var schysst
  • dum
  • sa elaka saker, retades

Hur är råttan som person? Eleverna tyckte att han var:
  • hjälpsam, inte smutsig, rolig
  • snäll
  • tolerant
  • struntade i vad grisen sa

Hur skulle ni göra om det kom en ny elev - en främling - till er klass?
  • skulle göra så att man blev vänner
  • säga, hej, vad heter du?
  • vara trevlig
  • vara schysst
  • vara snäll, visa hen runt
  • säga ja om hen vill leka med en

Varför tyckte grisen så illa om råttan? Denna fråga var lite svår att svara på, men en elev resonerade så här:
  • hon visste inte hur man hälsar, eller hur man tar hand om gäster

Kan man lära sig något av den här boken?
  • man ska göra snälla saker
  • om man är schysst, då kanske den andra kompisen också är schysst
  • snäll
En mycket viktig bok som de flesta av eleverna hade hört någon gång, men som de ändå lyssnade mycket intresserat till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar